Хто такий підприємець?
Ціль: сформувати уявлення о підприємництві та ознайомитися з професією підприємець
Задачі:
- З’ясувати, що таке підприємництво і хто такий підприємець ·
- Виявити у себе підприємницьких здібностей;
- Усвідомлення необхідності розвитку якостей, які допоможуть досягти особистого и професійного успіху
Формування розуміння підприємництва складалося протягом двох століть
У науковий обіг поняття «підприємець» увів банкір-економіст Р. Кантільйон на початку XVII ст. До підприємців він зараховував людей з нефіксованими прибутками (ремісників, селян), тобто тих, хто був зайнятий економічною діяльністю в умовах нестабільності та непередбаченості цін. Головною рисою підприємця він вважав готовність до ризику. А.Сміт, один з тих, хто заклав теоретичні підвалини підприємництва, розглядав підприємця як власника. Саме цим визначаються його дії в економічному житті, мотивація, поведінка, психологія.
Давайте з’ясуємо як ви розумієте поняття підприємець
Підприємець - особа, яка професійно займається підприємницькою діяльністю — приватним виробництвом, торгівлею, посередництвом, наданням послуг.
Давайте перевіримо чи співали наші міркування з науковим визначенням
У визначенні ми зіткнулися з поняттям підприємницька діяльність, як ви розумієте це поняття?
Порівняємо з науковим визначенням
Підприємницька діяльність - праця індивіда, заснована на розвитку особистих якостей, розширенні знань щодо своїх можливостей, спрямованих на досягнення найкращого результату у господарській діяльності, реалізацію власної мети, отримання економічної вигоди і насамперед привласнення додаткового продукту.
Я пропоную пройти тест і дізнатися чи готові ми з вами бути підприємцями, та які риси нам ще потрібно розвивати для цього.
ТЕСТ
Характер підприємницької діяльності висуває певні вимоги до особистості підприємця. Тому підприємець повинен мати не лише бажання або нахил до підприємництва, а й певні ділові якості й риси характеру На вашу думку якими рисами повинна бути наділена людина яка бажає стати підприємцем? Запишіть 10 рис починаючи з самих значущих
Чи може до рис підприємця належати:
Ліні,
Жадібність
Винахідливість
За даними п’ятирічного проекту виявлення “профілю підприємця ”, організованого американською фірмою “Мак-Бер енд Компаніі, виділено 21 найважливішу рису “оптимального типу підприємця”. Найбільш важливі серед них:
1. організаційно-господарське новаторство;
2. готовність та здатність до ризику;
3. пошук нових можливостей та ініціативність;
4. орієнтація на ефективність та якість продукції і обслуговування;
5. майнова відповідальність та цілеспрямованість;
6. висока інформованість та постійне спостереження;
7. здатність до жертв в інтересах справи;
8. чіткість, планомірність у роботі;
9. здатність переконувати людей, комунікабельність, чесність, надійність тощо.
3. пошук нових можливостей та ініціативність;
4. орієнтація на ефективність та якість продукції і обслуговування;
5. майнова відповідальність та цілеспрямованість;
6. висока інформованість та постійне спостереження;
7. здатність до жертв в інтересах справи;
8. чіткість, планомірність у роботі;
9. здатність переконувати людей, комунікабельність, чесність, надійність тощо.
С чого повинен підприємець розпочати свою діяльність?
Перерахйте и розташуйте послідовно
Розпочинаючи свою діяльність, підприємець повинен здійснити вибір щодо:
1) сфери і масштабів діяльності;
2) місця розташування підприємства, фірми;
3) форми підприємницької діяльності і назви фірми;
4) способів і джерел фінансування та інвестування.
Далі вчитель підбиває невеликий підсумок.
Сутність підприємництва більш глибоко розкривається через його основні функції:
1. інноваційну (творчу) - генерування та реалізація нової комерційної ідеї;
2. ресурсну - мобілізація матеріальних, фінансових, трудових, інформаційних та інших ресурсів;
3. організаційну - реєстрація підприємства, організація виробництва, збуту, реклами тощо;
4. стимулюючу (мотиваційну) - формування мотиваційного механізму ефективної та корисної праці.
А зараз давайте пограємо в економічну гру і переконаємося що ми вже справжні підприємці і маємо змогу не тільки відкрити фірму а й отримувати прибуток.
2. Чи вважаєте Ви себе здатним стати головою сім`ї?
3. Чи вважаєте Ви хитрість хорошою і корисною рисою?
4. Чи можете Ви розпочати розмову на вулиці з незнайомою людиною?
5. Чи знаєте Ви, який колір сьогодні в моді?
6. Чи їдете в транспорті без квитка, якщо забули вдома проїзний?
7. Чи заздрите успіху Ваших знайомих?
8. Чи звертаєтесь на «Ви» до Ваших старших за віком родичів?
9. Чи здатні Ви усно швидко обчислити скільки буде 3% від 3%?
10. Чи приходите вчасно у кіно?
11. Чи приходите вчасно на побачення?
12. Чи вважаєте за потрібне давати «чайові»?
13. Переживаєте, якщо Вас обрахували на 1 грн?
14. Чи пам’ятаєте дату народження свого вчителя?
15. Чи сідаєте у міському транспорті на будь – яке вільне місце?
16. Чи сідаєте в таксі тільки на заднє сидіння?
17. Чи любите робити записи у книгу скарг?
18. Чи вважаєте, що завжди достатньо лише одного попередження?
19. Чи знаєте, які грошові одиниці існували в Стародавньому Римі?
20. Чи зможете залишити валізу на вокзалі під наглядом зовсім незнайомої людини?
Повністю позитивна відповідь на кожне запитання дає 10 балів, повністю негативна – 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються «на око» між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо Ви з 10 своїх вчителів пам’ятаєте дату народження лише одного, відповідь – 1 бал. Якщо відповідь на яке – небудь питання для Вас є складною – 5 балів. Склавши всі Ваші бали, Ви звертаєтесь до ключа тесту.
Перерахйте и розташуйте послідовно
Розпочинаючи свою діяльність, підприємець повинен здійснити вибір щодо:
1) сфери і масштабів діяльності;
2) місця розташування підприємства, фірми;
3) форми підприємницької діяльності і назви фірми;
4) способів і джерел фінансування та інвестування.
Далі вчитель підбиває невеликий підсумок.
Сутність підприємництва більш глибоко розкривається через його основні функції:
1. інноваційну (творчу) - генерування та реалізація нової комерційної ідеї;
2. ресурсну - мобілізація матеріальних, фінансових, трудових, інформаційних та інших ресурсів;
3. організаційну - реєстрація підприємства, організація виробництва, збуту, реклами тощо;
4. стимулюючу (мотиваційну) - формування мотиваційного механізму ефективної та корисної праці.
А зараз давайте пограємо в економічну гру і переконаємося що ми вже справжні підприємці і маємо змогу не тільки відкрити фірму а й отримувати прибуток.
Тест на здатність до ведення підприємницької діяльності
1. Чи поводитесь Ви наодинці так, як тоді, коли за Вами спостерігають?2. Чи вважаєте Ви себе здатним стати головою сім`ї?
3. Чи вважаєте Ви хитрість хорошою і корисною рисою?
4. Чи можете Ви розпочати розмову на вулиці з незнайомою людиною?
5. Чи знаєте Ви, який колір сьогодні в моді?
6. Чи їдете в транспорті без квитка, якщо забули вдома проїзний?
7. Чи заздрите успіху Ваших знайомих?
8. Чи звертаєтесь на «Ви» до Ваших старших за віком родичів?
9. Чи здатні Ви усно швидко обчислити скільки буде 3% від 3%?
10. Чи приходите вчасно у кіно?
11. Чи приходите вчасно на побачення?
12. Чи вважаєте за потрібне давати «чайові»?
13. Переживаєте, якщо Вас обрахували на 1 грн?
14. Чи пам’ятаєте дату народження свого вчителя?
15. Чи сідаєте у міському транспорті на будь – яке вільне місце?
16. Чи сідаєте в таксі тільки на заднє сидіння?
17. Чи любите робити записи у книгу скарг?
18. Чи вважаєте, що завжди достатньо лише одного попередження?
19. Чи знаєте, які грошові одиниці існували в Стародавньому Римі?
20. Чи зможете залишити валізу на вокзалі під наглядом зовсім незнайомої людини?
Повністю позитивна відповідь на кожне запитання дає 10 балів, повністю негативна – 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються «на око» між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо Ви з 10 своїх вчителів пам’ятаєте дату народження лише одного, відповідь – 1 бал. Якщо відповідь на яке – небудь питання для Вас є складною – 5 балів. Склавши всі Ваші бали, Ви звертаєтесь до ключа тесту.
Ключ до тесту
- 120 – 200 балів – Ви вроджений бізнесмен. Якщо ви отримали ці бали в результаті підглядування у відповіді, вирахуйте 80 балів і орієнтуйтесь на новий результат.
- 110 – 119 балів – Ви володієте не всіма потрібними якостями бізнесмена, але у Вас є реальні шанси досягти успіху в бізнесі; деяку допомогу при цьому вам нададуть роздуми про причини втрати балів.
- 50 – 90 балів – видно, в бізнесмени Вам не вибитись, але судячи з усього, Ви правдива, порядна людина, у вас непоганий характер, так що не все втрачено в житті.
- візьмете відповідальність на себе і самі доведете справу до кінця.
- справжній керівник повинен лише вміти керувати іншими і не обов’язково робити її самому.
- з незалежними і самостійними людьми.
- просто нічого не будете робити, розраховуючи на інших.
- той, у кого найсильніший характер;
- тому, який завжди радиться і прислухаеться до думки інших.
- авторитарний.
- буду відстоювати свою думку.
- працювати самостійно, без керівництва.
- у мене виникає сильне бажання їх подолати.
- не буду поспішати і все спочатку ретельно обдумаю.
- видатним керівником, політичним діячем.
- тиху і ліричну.
Ключ.
“так”: 1, 2, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 15, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 28, 31, 32, 34, 37, 39, 41, 42, 43, 44, 46, 48.
“ні” : 3, 6, 8, 9, 13, 14, 16, 18, 19, 25, 27, 29, 30, 33, 35, 36, 38, 40, 45, 47, 49, 50.
Якщо сума балів не перевищує 25, то якість лідера виражена слабо.
Якщо 26–35 балів – якості лідера виражені сильніше.
Якщо 36–40 балів – лідерські якості виражені сильно.
Якщо більше 40 балів – людина схильна до диктатури.
Мета: формування знань про лідерство, якості лідера, механізми формування лідерства у сім’ї та шкільному колективі
Обладнання: фліп-чарт, папір А-4, ватман, фломастери, стікери, роздукаваний текст методики «Лідер» та «Як тип виховання впливає на лідерство?»
1. Вступна частина привітання (10хв). Психолог: «Сьогодні ми з вами поговоримо про лідерство Усі ми знаємо що бути бажання бути лідерами – це природно, це можна сказати потреба людини». Лідерство допомагає не тільки привертати до себе увагу, але і рухатися вперед, розвиватися».
Помічник тренера: «Мені б хотілося поділитися власним досвідом розвитку лідерських якостей шляхом участі у Лізі старшокласників Харківського району й та Раді старшокласників. . Звичайно, лідерами стають протягом життя, яке сповнене наполегливою працею над собою, розвитком впевненості у собі, цілеспрямованості, вмінням захопити когось своєю справою. Тому, важлива роль у цьому процесі належить не тільки школі й батькам, а й самому учневі, який виявлятиме бажання бути лідером. Тому сьогодні поговоримо про те, як же стати лідером. Для цього я поділюсь власним прикладом».
2. Вправа «Виявляємо лідерів»
Психолог пропонує провести методику «Лідер»[1][1]
В методиці “Лідер” досліджуваний відповідає на 50 запитань і за його відпові-дями робимо висновок про те, чи володіє він персональними психологічними якостями, необхідними лідеру. На питання просили відповідати “так”(+) або “ні”(-). Відповідати просили швидко, не довго замислюючись над питаннями.
Текст опитувальника :
Чи часто Ви буваєте в центрі уваги оточуючих?
1. Чи вважаєте Ви, що більшість людей, які Вас оточують, займають більш високе становищення на роботі, ніж Ви?
2. Знаходячись на зборах, відчуваєте бажання не висловлювати своєї думки навіть тоді, коли це необхідно?
3. Коли ви були дитиною, чи подобалось Вам бути лідером серед однолітків?
4. Чи відчуваєте Ви задоволення, коли Вам вдалось когось у чомусь переконати?
5. Чи буває, що Вас називають нерішучою людиною?
6. Чи погоджуєтесь Ви з твердженням: “Усе корисне в світі є результатом діяльность невеликої кількості видатних людей”.
7. Чи необхідний Вам радник, який зміг би спрямувати вашу професійну активність?
8. Втрачали Ви коли-небудь холоднокровність у розмові з людьми?
9. Чи подобається Вам, коли оточуючі Вас бояться?
10. Чи намагаєтесь Ви за столом зайняти таке місце, яке дозволило б Вам бути в центрі уваги (на зборах, в компанії…)
11. Чи вважаєте, що можете справити враження на людей?
12. Чи вважаєте себе мрійником?
13. Чи розгублюєтесь Ви, коли навколишні з вами не погоджуються?
14. Чи доводилось Вам з власної ініціативи займатись організацією робочих, спортивних та інших команд і колективів?
15. Якщо заплановане Вами не принесло очікуваних результатів, то Ви:
а) будете раді, коли відповідальність за цю справу ляже на будь-кого іншого;
17. Яке з тверджень Вам більше підходить:
а) справжній керівник сам повинен вміти робити ту справу, якою керує, і особисто брати участь у ній?;
18. З ким Вам краще працювати?
а) з покірними людьми;
19. Чи намагаєтесь Ви уникати гострих дискусій?
20. Коли Ви були дитиною, чи часто стикались з владністю Вашого батька?
21. Чи вмієте Ви в дискусії на професійну тему привернути на свій бік тих, хто раніше з Вами не погоджувався.
22. Уявіть собі таку ситуацію: під час прогулянки з друзями лісом ви заблукали. Наближається вечір, і треба приймати рішення. Як Ви будете діяти?
а) дасте можливість прийняти рішення найбільш компетентному з Вас;
23. Є таке прислів’я: “Краще бути першим в селі, ніж останнім у місті”. Чи справедливе воно?
24. Чи вважаєте ви себе людиною, яка впливає на інших?
25. Чи може невдача у виявленні ініціативи змусити вас більше ніколи цього не робити?
26. Хто, на вашу думку, істинний лідер?
а) найкомпетентніша людина;
27. Чи завжди ви намагаєтесь зрозуміти і за перевагами оцінити людей?
28. Чи поважаєте Ви дисципліну?
29. Якому з двох керівників Ви надасте перевагу?
а) тому, який все вирішує сам;
30. Який з названих типів керівництва, на Вашу думку, найкращий для роботи закладу того типу, в якому Ви працюєте?
а) колегіальний;
31. Чи часто у Вас складається враження про те, що Вас використовують?
32. Який з наступних двох “портретів” більше нагадує Вас?
а) людина з сильним голосом, виразними жестами, “за словом в кишеню не полізе”;
б) людина з спокійним, тихим голосом, стриманий, задумливий.
33. Як Ви себе поведете на зборах і нараді, якщо вважаєте, що Ваша думка єдино правильна, але інші з нею не згідні?
а) промовчу;
34. Підпорядковуєте Ви свої інтереси і поведінку інших людей справі, якою займаєтесь?
35. Чи виникає у Вас почуття тривоги, коли на вас покладено відповідальність за якусь важливу справу?
36. Чому ви надаєте перевагу?
а) працювати під керівництвом хорошої людини;
37. Чи погоджуєтесь Ви, що для того, щоб сімейне життя було нормальне, необхідно, щоб рішення в сім’ї приймав хтось один?
38. Чи траплялось Вам купувати щось під впливом думки інших людей, а не виходячи з власних потреб?
39. Чи вважаєте свої організаторські здібності добрими?
40. Як Ви поводитесь, зіткнувшись з неприємностями:
а) у мене опускаються руки;
41. Чи докоряєте Ви людям, якщо вони цього заслужили?
42. Чи вважаєте Ви, що Ваша нервова система здатна витримати життєві навантаження?
43. Як будете діяти, якщо Вам запропонують зробити реорганізацію вашого закладу?
а) запроваджу необхідні зміни негайно;
44. Чи зумієте Ви перервати надто балакучого співрозмовника, коли це необхідно?
45. Чи погоджуєтесь Ви з твердженням: “Для того, щоб бути щасливим, треба жити непомітно”?
46. Чи вважаєте Ви, що кожна людина повинна зробити щось визначне?
47. Ким би Ви хотіли стати?
а) художником, поетом, композитором, вченим;
48. Яку музику Вам приємніше слухати?
а) гучну і святкову;
49. Чи хвилюєтесь, очікуючи зустрічі з важливими і відомими людьми?
50. Часто Ви зустрічали людей з більш сильною волею, ніж Ваша?
Аналіз результатів:
3. Руханка «Продовжуємо далі» (5 хв.).
Тренер пропонує повторювати рухи за тим, чий погляд схопили на собі. Кожного разу темп показу рухів збільшується.
4. Інформаційне повідомлення «Типи лідерства» (10 хв.).
Помічник тренера: «Сучасний заклад освіти – це товариство лідерів, яке освічує дітей через включення їх в продуктивну трудову діяльність, що привчає їх до ефективного співробітництва, розвиває самодисципліну, вчить приймати самостійні відповідальні рішення. Серед безліч завдань, що стоять перед школою є виховання в учнів лідерських якостей. Це завдання характеризує прагнення сучасної освіти України до інтеграції у світове і європейське співтовариство, виховання особистості, яка вміє не тільки очолити групи людей задля корисних суспільних цілей, а й для власного самовдосконалення. Слід підкреслити, що у нашому навчальному закладі завжди намагаються виховувати лідерські якості школярів, створюючи для цього спеціальні умови. Численні суспільно корисні справи, органи учнівського самоврядування, система громадських доручень у ліцеї та за його межами – це поле для самовираження особистості»
Лідерство – це соціально-психологічне явище, яке виникає і реалізується тільки в соціальному суспільному середовищі. Скрізь, де утворюється група, виникає і лідерство.
Лідери з переважаючими цінностями партнерства, командної роботи, двосторонньої комунікації, щирості й гармонії можуть мотивувати й надихати людей. Такі лідери є дружелюбними, доступними у спілкуванні, гуманними. Вони відчувають свою цінність, якщо мають можливість допомогти іншим, якщо їхня підтримка потрібна й по достоїнству оцінена.
Напористі, енергій лідери, які люблять досягати поставленої мети не витрачають час на порожні розмови, а відразу приступають до вирішення нагальних поточних проблем, люблять говорити за суттю, формулюючи свої ідеї чітко й ясно. У таких лідерів переважають цінності успіху, компетентності, професіоналізму, швидкості, ефективності, високому статусі й перемоги. Вони відчувають себе особливо цінними, коли їх роблять відповідальними за виконання якого-небудь завдання, коли їх просять улагодити конфлікт, досягти недосяжного, незважаючи ні на що, перебороти складності.
Лідери, для яких важливими цінностями є чесність та принциповість зазвичай уникають ризику. Вони розсудливі й воліють не приймати ніякого рішення взагалі, якщо існує найменша небезпека прийняти неправильне рішення. Звичайно це педанти, що доводять до досконалості все, за що б не взялися (так звані перфекціоністи). Цінності, які зумовлюють таке поводження, грунтуються на якості, цілісності, логіці, акуратності й незалежності.
Саме на ці цінності необхідно орієнтуватися, якщо треба вплинути, переконати аудиторію. Вони почувають себе незамінними, коли одержують можливість збільшити свою базу знань, на належному рівні виконувати свою роботу й коли їм надаються повноваження вирішувати проблеми.
Лідери, які знають своїх людей, здатні знайти ключик до кожного й створити умови, за яких кожний член колективу виконуватиме корисну роботу й виступатиме творцем додаткової цінності. Такі лідери відкриті для спілкування. Вони не бояться ставити запитання типу «Чого ви очікуєте від мене як від вашого лідера?» ( за матеріалами Скібіцької Л. І. Лідерство та стиль роботи менеджера. Навчальний посібник/Л.Скібіцька –К.: Центр учбової літератури, 2009. –192 с.)
. Отже, у лідерів чітко сформовані ціннісні орієнтації, які спрямовувають їхню діяльність та позначаються на стилі їхньої взаємодії з людьми.
5. Вправа «Тип виховання і тип лідерства» (10 хв.)
Психолог: «Отже, існує декілька типів лідерства, та як ми відмічали раніше на виховання лідера чинить вплив сім’я, тому від того, який тип виховання у ній переважатиме залежить і модель поведінки дитини». Отже, пропонуємо
пройти анкетування «Як тип виховання впливає на лідерство?»
1) Чи вважаєте Ви, що у Вас добрі лідерські якості?
2) Яку позначку їх розвиток займає на шкалі (1-10)?
3) Який тип виховання переважає у Вашій сім’ї?
а) демократичний;
б) ліберальний;
в) авторитарний.
4) Чи хочете Ви стати лідером?
5) Якими якостями, на вашу думку, повинен володіти лідер органу учнівського самоврядування?
6) Чи хотіли б Ви подати свою кандидатуру на місце лідеру органу учнівського самоврядування (президента ліцею)?
7) Як Ви вважаєте, чи є вірним вислів «Лідер виховується у сім’ї»?
8) Яким чином батьки можуть виховати лідера?
9) Які цінності переважають у Вашій сім’ї?
6.Інформаційне повідомлення: «Ефективні методи виховання лідера у родині» (10хв.).
Помічник тренера: «У родині формуються фундаментальні ціннісні орієнтації людини, що проявляються в соціальних і міжетнічних відносинах, а також тих, що визначають її стиль життя, сфери й рівень домагань, життєві устремління, плани й способи їх досягнення. Батьки, які самі в дитинстві пережили нестачу уваги або яким не вдалося успішно розв’язати в родині свої дитячі конфлікти або проблеми, як правило, не здатні встановити зі своєю дитиною тісний емоційний зв’язок. Партнерський стиль (демократичний, авторитетний, кооперації) сприяє успішному формуванню якостей позитивного лідера. Такі батьки поєднують в собі високий рівень контролю та теплі стосунки з дитиною, а також приймають її такою, яка вона є, до того ж, вони приймають зростаючу автономію дітей. Вони відкриті до спілкування з дитиною, прислухаються до її думок та побажань в розумних межах. Особистість, яка виховується в такій сім’ї прагне у будь-яких видах діяльності займати лідерські позиції, буде впевненою в собі.
Етапи виховання лідера у сім’ї
- допомогти дитині активізувати можливості та розкрити лідерський потенціал, визначити життєвий простір;
- допомогти визначити власні духовно-моральні пріоритети та цінності;
- навчити технологій самопізнання, самооцінки, самоорганізації, самовиховання і саморозвитку;
- навчити самостійно ухвалювати рішення і відповідати за результати своєї діяльності;
- розвивати в підліткові комунікативні навички, навчити його мислити незалежно та критично;
- навчити працювати в команді;
- допомогти позбутися невпевності, страхів, сумнівів, комплексів, звички концентрації на негативі, навчити не боятися майбутнього.
8. Вправа «Можу бути лідером, тому що….» (10 хв.)
Учасникам пропонується скласти список якостей свого характеру, які можуть допомогти їм бути лідерами. Обговорення.
9. Вправа «Механізми формування лідерства у колективі» (15хв).
Помічник тренера ознайомлює учасників з інформацією щодо формування лідерства у колективі, обмінюється власним досвідом та пропонує буклети в яких йдеться:
1.У кожному колективі існує свій негласний устав і певні правила поведінки. Уливаючись у новий колектив, намагайтеся скоріше засвоїти ці правила й дотримувати їх.
2.Для того щоб довідатися про правила, тактовно й ненав’язливо запитуйте про те, що вас цікавить. Постарайтеся скоріше запам’ятати імена й прізвища учнів класу. Спочатку не вступайте в суперечку з лідерами – для цього у вас буде час, коли ви самі станете успішними в новому колективі.
3.Майте до кожного свій підхід. Не варто жартувати над уразливими людьми, не розповідайте анекдотів без почуття гумору, не ділитеся сумнівами із пліткарями й базіками.
4.Не бійтеся звертатися за порадою, якщо у вас виникають труднощі. Не розповідайте про себе занадто багато, але й не будьте надто,замкнені. Беріть участь у спільних заходах.
5. Самі надавайте допомогу однокласникам, але не потурайте чужим примхам, відмовляючи твердо, але не різко
6. Якщо в колективі назріла конфліктна ситуація, дотримуйтеся нейтралітету, поки повністю не розберетеся в деталях конфлікту. У колективі можуть існувати заборонні теми.
7.Будьте позитивні й оптимістичні, демонструйте достоїнство, посидючість і зацікавленість.
8. Щоб стати успішним у колективі –намагайтеся запалити колектив своєю ідеєю.
9. Для того щоб бути успішним у колективі, необхідно пам’ятати про любов і повагу до навколишніх і не захоплюватися атрибутами влади. Ви не можете бути досконалі у всьому, тому якщо в якійсь області ви некомпетентні, надайте право лідерства іншим.
10. Проявляйте ініціативу, не таїть в собі ідею. Не очікуйте кризи, щоб потім виявити свої лідерські якості. Не впадайте у відчай, якщо у вас відразу не виходить бути успішним, наступить час і життя підкине вам таку можливість.
11.Якщо ви стали успішні в колективі, заслужили лідерство, не задавайтеся питаннями: чи по праву ви займаєте це місце, чи не втратите ви свій успіх? Непевність у собі лише може підштовхнути до падіння.
12.Коли ви відчули успіх, не перетворюйтеся в гордовиту, нетерпиму, владну людину. При дотриманні всіх вище зазначених правил, того, як поводитися в колективі, щоб бути успішним, рухайтесь далі до успіху.
10. Завершення заняття. Рефлексія. (10 хв.).
«Що ви дізналися нового на сьогоднішньому занятті?», «Яка інформація для вас була корисною?», «Чи будете ви прагнути д
1.Привітання.Заохочення. Вступне слово. Слова вдячності за можливість зібрання у клубі.(10 хв.)
1. Очікування. Приємні побажання один одному.
2. Вправа «Я у клубі, тому, що…» (10хв.). Учасники висловлюють по черзі свої думки з приводу свого віношення до клубу
Важливо, щоб учасники відмітили свої почуття, називаючи фразу «Я у клубі».
3. Вправа «Успіх - це….» (8 хв.). Методом мозкового штурму організовується співпраця з членами клубу, яким пропонується назвати, що на їхню думку є успіхом.
4. Руханка «Вічний двигун» (5 хв.). Групі пропонується рухатись уперед, але кожен для себе повинен обрати, куди для нього означає рухатись уперед. Кожен рухається спочатку окремо, а потім надається завдання – рухатися разом.
5. Вправа «Що? Де? Коли?» (10 хв.)Учасники отримують завдання: подумати над тим, ситуацію вони уявляють успішною, тобто, що надає їм ця ситуація, де ця ситуація виникає і коли вони відчувають, що ця ситуація є дійсно успішною. Вправа надає можливість проаналізувати своє відношення до успіху, зрозуміти, що це не абстрактне поняття, а щось конкретне у житті кожної людини.
6. Вправа «Я зможу, бо я хочу» (10 хв.). Психолог: «Пропоную вам усвідомити ситуацію успіху. Випишіть, будь-ласка на аркушах, що необхідно для досягнення успіху у вашій справі. Поміркуйте, що залежить особисто від Вас у досягненні цієї ситуації. Що Ви хочете зробити? А що можете зробити для цього?»
7. Вправа «Моє майбутнє залежить і від мене» (15 хв.. Учасникам пропонується уявити своє майбутнє, описати його у деталях та зобразити на аркушах. У центрі аркушу вже написана фраза «Моє майбутнє». Пропонується прописати за допомогою прикметників, яке це майбутнє. Обговорення.
8. Завершення заняття (10 хв.).
Сценарій заняття з профорієнтації «Моя майбутня професія»
1. Вступне слово вчителя економіки Сорокіної Т.В..(7 хв.)
Вибір професії –одне з найбільш відповідальних рішень, які приймає людина у житті. Звичайно можна перервати навчання, якщо на третьому курсі інституту ти зрозумієш, що це справа не твоя, а можна через декілька років залишити роботу, яка не подобається. Однак час буде втрачено, та й розчарування неминуче … Вибір професії, як і будь-який вибір –це прийняття рішення при великій кількості альтернативних варіантів та необхідності враховувати різноманітні фактори. Є такий вираз: «Щастя-це коли ранком хочеться йти на роботу, а після роботи –додому».
Відколи живе людство - існує і проблема вибору занять, трудової діяльності, професійної кар’єри .Слово « професія» виникло на Землі як найвище, найдосконаліше творіння природи, підтверджують найдавніші пам'ятки, знайдені археологами, лінгвістами та істориками. Свідоцтво про роль усвідомленого вибору професійної сфери діяльності ми знаходимо навіть у Новому заповіті (послання св. апостола Павла до римлян 12.6, 7, 8): «Імама єно різні дари, згідно з благодаттю, даною нам. Коли пророцтво - то виконуй йод в міру віри, а коли служіння - будь на служінні, коли вчитель - на навчанні, коли утішитель - на потішанні, хто подає - у простоті, хто головує - то з пильністю, хто милосердствує - то з привітністю!» З різних історичних пам'яток відомо, що процес формування суспільних відносин супроводжувався розвитком ремесел, занять, появою різних професій. Відповідно виникали і проблеми з вибором їх, перші прояви невідповідності професії, справі, уподобанням. Давно, дуже давно люди збагнули: справжню насолоду приносить лише та праця, яка обирається за власним бажанням, відповідно до інтересів, покликання, здібностей особистості. Ще відомий давньогрецький філософ Платон (427-347 рр. до н. е.) говорив: «Пізнай себе і роби свою справу». Саме про це ми сьогодні і поведемо мову.
2.Гра «Вгадай професію» (10 хв.)
Учасники об’єднуються у дві підгрупи. Перша - загадує професію і потім за допомогою іменників та прикметників характеризує її. Друга команда відгадує. Потім учні обмінюються ролями. Перемагає той, хто вгадає задуману професію.
2. Інформаційне повідомлення «Трохи про професії» (10хв.) Психолог: «У світі існує понад 40 тисяч професій. У такому різноманітті складно орієнтуватись. Тому вчені умовно об'єднали усі професії у п'ять груп-типів. Головною у класифікації був обраний предмет праці. Тобто та робота на яку фахівець витрачає фізичні та інтелектуальні зусилля. Найбільш часто професії ділять за предметом праці, що використовується в діяльності.
Відповідно до даної класифікації виділяють категорії професій: «людина — людина», «людина —природа», «людина —техніка», «людина — знакова система», «людина — художній образ». Проаналізуємо особливості кожної категорії професій.
Праця людей професії «людина — людина» спрямована на процеси навчання, виховання, управління, медичне та торгове обслуговування тощо інших людей. Приклади таких професій: екскурсовод, лікар, продавець, офіціант тощо.
Зрозуміло, що важливим у роботі професій цього типу є такі якості: потреба у спілкуванні, уміння розбиратися в людських взаєминах, гарна пам'ять, терпіння, сталий настрій у процесі роботи з людьми.
Якщо об'єктом праці виступають різні знаки: цифри, рисунки, схеми, фізичні та хімічні символи, ноти і т.д., то такі професії відносять до категорії «людина — знакова система». До даної категорії відносять, наприклад, професії програміста, топографа, бібліографа, економіста, перекладача художньої та наукової літератури тощо.
Людина, яка працює зі знаками, повинна володіти гарним абстрактним мисленням, відтворювальною уявою, мати гарну зосередженість, стійку увагу, посидючість. Професії, пов'язані з образотворчою, музичною, художньою діяльністю, належать до типу «людина — художній образ». Це професії модельєра, художника, фотографа, наладчика музичних інструментів. З-поміж найважливіших вимог виділяють: наявність здібностей до мистецтва, творча уява, образне мислення, працелюбність, цілеспрямованість.
Професії людини, пов'язані з живою природою (рослинні та тваринні організми, мікроорганізми), належать до категорії «людина — природа». Сюди відносять професії: ветеринарного лікаря, рибознавця, мікробіолога, гідромеліоратора тощо. Даний вид професії передбачає наявність ініціативи та самостійності у вирішенні конкретних задач, творчу уяву.
І, нарешті, остання категорія «людина - техніка» передбачає наявність як предмета праці різноманітної техніки. Сюди належать всі професії, пов'язані з обслуговуванням техніки, її ремонтом, установкою і налагодженням, виробництвом та збиранням обладнання (водій, механік, слюсар-ремонт-ник, сталевар тощо). Людина, що працює з технікою має відзначатися високою виконавською дисципліною та акуратністю, мати творчий потенціал, практичне мислення, технічну уяву.
4.Вправа «Що я вмію?»(10хв.)
На наступному етапі учасникам пропонується об’єднатися у підгрупи за названими категоріями та скласти список необхідних вмінь людини, що працюватиме у зазначеному напрямі. Потім пропонується відмітити, які ж вміння вже є розвиненими в учасників. Визначається, чи змогли б оволодіти вони цією професією. Зпаитання: «Що вдалося зрозуміти?», «Що було складно виконувати?»
5. Вправа «Моє портфоліо» (15 хв.)
Учасникам пропонується скласти своє потрфоліо, в якому необхідно зазначити про свої вміння й успіхи, починаючи з 1-го класу. Обговорення.
6.Завершення заняття обговорення, обмін емоціями.
Захід проходить у формі виступу на сцені.
Віра - маленька худенька дівчина. Вона вже фармацевт.
Ліки для хлопців, — говорить вона, — це дуже відповідально. Найменша помилка, і навіть страшно подумати, що може трапитися... Вони ж можуть отруїтися.. Я ледве сама не отруїлася, так напробувалась...
Вона сипле назвами ліків, рецептами.
Хлопці сміються:
- З тобою неможливо говорити російською мовою, усе латинь і все про ліки.
Так це ж моя робота, - посміхається вона.
Серед випускників - ще один майбутній медик - Алла П. Вона буде стоматологом.
-Алла, чому ти пішла в стоматологічний?
Алла: -Марина вирішила, ну і я з нею.
- І як, подобається?
-Так нічого, тільки багато, знаєте, різних непотрібних предметів. Ну, хоча б англійський. Навіщо зубному лікареві потрібний англійська мова? А взагалі, я хочу перейти в стоматологічний технікум. Буду техніком.
- З університету в технікум? Але навіщо?
- Набридло вчитися, і потім, ми проходили практику в поліклініці, так я довідалася, що технік може заробити більше лікаря.
Учасниця: Да…...Берись за то, к чему ты сроден,Коль хочешь, чтоб в делахуспешный был конец. (І.О.Крилов). Так, можна й помилитися на все життя…
Учасник: Кожен хоче щоб в його житті була гарна сім'я, успішна кар’єра, багато друзів та багато іншого. Людина щаслива тільки тоді, коли повністю розкриває свої можливості, коли реалізує все те, що в ній закладено. Як саме впевнитись що ти не помилився, вибрав правильний шлях в житті, зробити правильний вибір між захопленням та призначенням у своєму житті?
Учасниця: Герой М.Твена капітан Стромфілд розповідав нам, що в потойбічному світі вище Шекспіра і Гомера був уславлений кравець із Теннессі. Виявляється, на Землі не оцінили його могутній поетичний талант, і тільки в раю він одержав по заслузі.Всі питання: як обрати професію, чи підходе вона вам, чи будете ви задоволені економічно, морально, естетично своїм вибором, чи не будете картати себе за неправильний вибір, чи можливо покластися на долю і не втручатися, – ми разом будемо намагатися відповідати на них і саме знаходити ту єдину нішу в житті якій не шкода буде присвятити всього себе.
Так само, як у будівництві якість фундаменту визначає архітектоніку усього будинку, так і темперамент значною мірою зумовлює динамічні і похідні психічної діяльності особистості, такі як темп, швидкість, ритм, інтенсивність, енергійність, емоційність.
Танок з квітками.
Учасник:
- Та й ну як красиво. Оце й замислився я над тим, яка ж краса у кожній професії, коли робиш справу, яка приносить задоволення, й так приємно на душі. Чого тільки не вміють робити ці дівчата. Так, краса – це постійна праця.
Учасниця:
- Так, кожен з нас повинен працювати й про кар’єрне зростання не забувати! XXІ століття поставило зміст слова "кар'єру" на якісно новий рівень. Побудова кар'єри в сучасному світі стає обов'язковою умовою самореалізації в професійній діяльності. Уже важко собі представити успішну й стабільну компанію, яка б не анонсувала можливості кар'єрного росту. Ще складніше уявити собі фахівця, який би не мріяв про позицію керівника відділу, департаменту, компанії, холдингу... У надрах подібних прагнень і народилося нині настільки часто вживаєме слово "кар'єрист". Для багатьох воно має негативний відтінок, що припускає людину безпринципного, байдужого до інтересів колег і компанії, для професіоналів же кадрового ринку воно є скоріше позитивною характеристикою.
Учасник:
- Ну той так! У сучасному світі важливо бути не просто гарним фахівцем, важливо бути кращим. Безумовно, аспектів побудови кар'єри чимало, і всі вони відіграють першорядну роль у кар'єрному росту молодих фахівців. Однак результат коштує того: успіх у професії - це насамперед успіх вас як особистості, це ваша професійна й особиста самореалізація.
Учасниця:
- Сходження по щаблях кар'єрних сходів ніколи не було справою простим, особливо в сучасних умовах постійного росту компаній. Ринок праці в Україні поступово наближається до світових стандартів, освоюючи нові закони в області працевлаштування й керування персоналом.
Учасник:
- Щось я втомився! Хто вміє працювати, тому й слід добре відпочивати!
Танок «Не гальмуй!» Учасники танцю наприкінці показують рухи й прохають зал повторювати за ними.
Учасниця:
- Я вважаю, що планування кар'єри дозволяє забезпечити:
- Виконання бажань працівника з точки зору розвитку його потенціалу та професійного зростання.
Учасники по черзі:
- Постійний притік кваліфікованих спеціалістів, які стають резервом.
- Найбільш ефективне використання можливостей працівника в даний час і в майбутньому.
Учасник:
Впевненість працівника у власних силах.
Створення резерву на підвищення по посаді в межах фірми.
Уважне ставлення керівництва фірми до своїх працівників.
Усі разом: «Ми за те, щоб розвиватись, ми за те, щоб рухатись вперед…. Нехай наша країна процвітає й труднощі долає!»
Заключний танок під пісню про Україну.
“так”: 1, 2, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 15, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 28, 31, 32, 34, 37, 39, 41, 42, 43, 44, 46, 48.
“ні” : 3, 6, 8, 9, 13, 14, 16, 18, 19, 25, 27, 29, 30, 33, 35, 36, 38, 40, 45, 47, 49, 50.
Якщо сума балів не перевищує 25, то якість лідера виражена слабо.
Якщо 26–35 балів – якості лідера виражені сильніше.
Якщо 36–40 балів – лідерські якості виражені сильно.
Якщо більше 40 балів – людина схильна до диктатури.
Заняття «Лідер у сучасному житті»
Мета: формування знань про лідерство, якості лідера, механізми формування лідерства у сім’ї та шкільному колективі
Обладнання: фліп-чарт, папір А-4, ватман, фломастери, стікери, роздукаваний текст методики «Лідер» та «Як тип виховання впливає на лідерство?»
1. Вступна частина привітання (10хв). Психолог: «Сьогодні ми з вами поговоримо про лідерство Усі ми знаємо що бути бажання бути лідерами – це природно, це можна сказати потреба людини». Лідерство допомагає не тільки привертати до себе увагу, але і рухатися вперед, розвиватися».
Помічник тренера: «Мені б хотілося поділитися власним досвідом розвитку лідерських якостей шляхом участі у Лізі старшокласників Харківського району й та Раді старшокласників. . Звичайно, лідерами стають протягом життя, яке сповнене наполегливою працею над собою, розвитком впевненості у собі, цілеспрямованості, вмінням захопити когось своєю справою. Тому, важлива роль у цьому процесі належить не тільки школі й батькам, а й самому учневі, який виявлятиме бажання бути лідером. Тому сьогодні поговоримо про те, як же стати лідером. Для цього я поділюсь власним прикладом».
2. Вправа «Виявляємо лідерів»
Психолог пропонує провести методику «Лідер»[1][1]
В методиці “Лідер” досліджуваний відповідає на 50 запитань і за його відпові-дями робимо висновок про те, чи володіє він персональними психологічними якостями, необхідними лідеру. На питання просили відповідати “так”(+) або “ні”(-). Відповідати просили швидко, не довго замислюючись над питаннями.
Текст опитувальника :
Чи часто Ви буваєте в центрі уваги оточуючих?
1. Чи вважаєте Ви, що більшість людей, які Вас оточують, займають більш високе становищення на роботі, ніж Ви?
2. Знаходячись на зборах, відчуваєте бажання не висловлювати своєї думки навіть тоді, коли це необхідно?
3. Коли ви були дитиною, чи подобалось Вам бути лідером серед однолітків?
4. Чи відчуваєте Ви задоволення, коли Вам вдалось когось у чомусь переконати?
5. Чи буває, що Вас називають нерішучою людиною?
6. Чи погоджуєтесь Ви з твердженням: “Усе корисне в світі є результатом діяльность невеликої кількості видатних людей”.
7. Чи необхідний Вам радник, який зміг би спрямувати вашу професійну активність?
8. Втрачали Ви коли-небудь холоднокровність у розмові з людьми?
9. Чи подобається Вам, коли оточуючі Вас бояться?
10. Чи намагаєтесь Ви за столом зайняти таке місце, яке дозволило б Вам бути в центрі уваги (на зборах, в компанії…)
11. Чи вважаєте, що можете справити враження на людей?
12. Чи вважаєте себе мрійником?
13. Чи розгублюєтесь Ви, коли навколишні з вами не погоджуються?
14. Чи доводилось Вам з власної ініціативи займатись організацією робочих, спортивних та інших команд і колективів?
15. Якщо заплановане Вами не принесло очікуваних результатів, то Ви:
а) будете раді, коли відповідальність за цю справу ляже на будь-кого іншого;
17. Яке з тверджень Вам більше підходить:
а) справжній керівник сам повинен вміти робити ту справу, якою керує, і особисто брати участь у ній?;
18. З ким Вам краще працювати?
а) з покірними людьми;
19. Чи намагаєтесь Ви уникати гострих дискусій?
20. Коли Ви були дитиною, чи часто стикались з владністю Вашого батька?
21. Чи вмієте Ви в дискусії на професійну тему привернути на свій бік тих, хто раніше з Вами не погоджувався.
22. Уявіть собі таку ситуацію: під час прогулянки з друзями лісом ви заблукали. Наближається вечір, і треба приймати рішення. Як Ви будете діяти?
а) дасте можливість прийняти рішення найбільш компетентному з Вас;
23. Є таке прислів’я: “Краще бути першим в селі, ніж останнім у місті”. Чи справедливе воно?
24. Чи вважаєте ви себе людиною, яка впливає на інших?
25. Чи може невдача у виявленні ініціативи змусити вас більше ніколи цього не робити?
26. Хто, на вашу думку, істинний лідер?
а) найкомпетентніша людина;
27. Чи завжди ви намагаєтесь зрозуміти і за перевагами оцінити людей?
28. Чи поважаєте Ви дисципліну?
29. Якому з двох керівників Ви надасте перевагу?
а) тому, який все вирішує сам;
30. Який з названих типів керівництва, на Вашу думку, найкращий для роботи закладу того типу, в якому Ви працюєте?
а) колегіальний;
31. Чи часто у Вас складається враження про те, що Вас використовують?
32. Який з наступних двох “портретів” більше нагадує Вас?
а) людина з сильним голосом, виразними жестами, “за словом в кишеню не полізе”;
б) людина з спокійним, тихим голосом, стриманий, задумливий.
33. Як Ви себе поведете на зборах і нараді, якщо вважаєте, що Ваша думка єдино правильна, але інші з нею не згідні?
а) промовчу;
34. Підпорядковуєте Ви свої інтереси і поведінку інших людей справі, якою займаєтесь?
35. Чи виникає у Вас почуття тривоги, коли на вас покладено відповідальність за якусь важливу справу?
36. Чому ви надаєте перевагу?
а) працювати під керівництвом хорошої людини;
37. Чи погоджуєтесь Ви, що для того, щоб сімейне життя було нормальне, необхідно, щоб рішення в сім’ї приймав хтось один?
38. Чи траплялось Вам купувати щось під впливом думки інших людей, а не виходячи з власних потреб?
39. Чи вважаєте свої організаторські здібності добрими?
40. Як Ви поводитесь, зіткнувшись з неприємностями:
а) у мене опускаються руки;
41. Чи докоряєте Ви людям, якщо вони цього заслужили?
42. Чи вважаєте Ви, що Ваша нервова система здатна витримати життєві навантаження?
43. Як будете діяти, якщо Вам запропонують зробити реорганізацію вашого закладу?
а) запроваджу необхідні зміни негайно;
44. Чи зумієте Ви перервати надто балакучого співрозмовника, коли це необхідно?
45. Чи погоджуєтесь Ви з твердженням: “Для того, щоб бути щасливим, треба жити непомітно”?
46. Чи вважаєте Ви, що кожна людина повинна зробити щось визначне?
47. Ким би Ви хотіли стати?
а) художником, поетом, композитором, вченим;
48. Яку музику Вам приємніше слухати?
а) гучну і святкову;
49. Чи хвилюєтесь, очікуючи зустрічі з важливими і відомими людьми?
50. Часто Ви зустрічали людей з більш сильною волею, ніж Ваша?
Аналіз результатів:
3. Руханка «Продовжуємо далі» (5 хв.).
Тренер пропонує повторювати рухи за тим, чий погляд схопили на собі. Кожного разу темп показу рухів збільшується.
4. Інформаційне повідомлення «Типи лідерства» (10 хв.).
Помічник тренера: «Сучасний заклад освіти – це товариство лідерів, яке освічує дітей через включення їх в продуктивну трудову діяльність, що привчає їх до ефективного співробітництва, розвиває самодисципліну, вчить приймати самостійні відповідальні рішення. Серед безліч завдань, що стоять перед школою є виховання в учнів лідерських якостей. Це завдання характеризує прагнення сучасної освіти України до інтеграції у світове і європейське співтовариство, виховання особистості, яка вміє не тільки очолити групи людей задля корисних суспільних цілей, а й для власного самовдосконалення. Слід підкреслити, що у нашому навчальному закладі завжди намагаються виховувати лідерські якості школярів, створюючи для цього спеціальні умови. Численні суспільно корисні справи, органи учнівського самоврядування, система громадських доручень у ліцеї та за його межами – це поле для самовираження особистості»
Лідерство – це соціально-психологічне явище, яке виникає і реалізується тільки в соціальному суспільному середовищі. Скрізь, де утворюється група, виникає і лідерство.
Лідери з переважаючими цінностями партнерства, командної роботи, двосторонньої комунікації, щирості й гармонії можуть мотивувати й надихати людей. Такі лідери є дружелюбними, доступними у спілкуванні, гуманними. Вони відчувають свою цінність, якщо мають можливість допомогти іншим, якщо їхня підтримка потрібна й по достоїнству оцінена.
Напористі, енергій лідери, які люблять досягати поставленої мети не витрачають час на порожні розмови, а відразу приступають до вирішення нагальних поточних проблем, люблять говорити за суттю, формулюючи свої ідеї чітко й ясно. У таких лідерів переважають цінності успіху, компетентності, професіоналізму, швидкості, ефективності, високому статусі й перемоги. Вони відчувають себе особливо цінними, коли їх роблять відповідальними за виконання якого-небудь завдання, коли їх просять улагодити конфлікт, досягти недосяжного, незважаючи ні на що, перебороти складності.
Лідери, для яких важливими цінностями є чесність та принциповість зазвичай уникають ризику. Вони розсудливі й воліють не приймати ніякого рішення взагалі, якщо існує найменша небезпека прийняти неправильне рішення. Звичайно це педанти, що доводять до досконалості все, за що б не взялися (так звані перфекціоністи). Цінності, які зумовлюють таке поводження, грунтуються на якості, цілісності, логіці, акуратності й незалежності.
Саме на ці цінності необхідно орієнтуватися, якщо треба вплинути, переконати аудиторію. Вони почувають себе незамінними, коли одержують можливість збільшити свою базу знань, на належному рівні виконувати свою роботу й коли їм надаються повноваження вирішувати проблеми.
Лідери, які знають своїх людей, здатні знайти ключик до кожного й створити умови, за яких кожний член колективу виконуватиме корисну роботу й виступатиме творцем додаткової цінності. Такі лідери відкриті для спілкування. Вони не бояться ставити запитання типу «Чого ви очікуєте від мене як від вашого лідера?» ( за матеріалами Скібіцької Л. І. Лідерство та стиль роботи менеджера. Навчальний посібник/Л.Скібіцька –К.: Центр учбової літератури, 2009. –192 с.)
. Отже, у лідерів чітко сформовані ціннісні орієнтації, які спрямовувають їхню діяльність та позначаються на стилі їхньої взаємодії з людьми.
5. Вправа «Тип виховання і тип лідерства» (10 хв.)
Психолог: «Отже, існує декілька типів лідерства, та як ми відмічали раніше на виховання лідера чинить вплив сім’я, тому від того, який тип виховання у ній переважатиме залежить і модель поведінки дитини». Отже, пропонуємо
пройти анкетування «Як тип виховання впливає на лідерство?»
1) Чи вважаєте Ви, що у Вас добрі лідерські якості?
2) Яку позначку їх розвиток займає на шкалі (1-10)?
3) Який тип виховання переважає у Вашій сім’ї?
а) демократичний;
б) ліберальний;
в) авторитарний.
4) Чи хочете Ви стати лідером?
5) Якими якостями, на вашу думку, повинен володіти лідер органу учнівського самоврядування?
6) Чи хотіли б Ви подати свою кандидатуру на місце лідеру органу учнівського самоврядування (президента ліцею)?
7) Як Ви вважаєте, чи є вірним вислів «Лідер виховується у сім’ї»?
8) Яким чином батьки можуть виховати лідера?
9) Які цінності переважають у Вашій сім’ї?
6.Інформаційне повідомлення: «Ефективні методи виховання лідера у родині» (10хв.).
Помічник тренера: «У родині формуються фундаментальні ціннісні орієнтації людини, що проявляються в соціальних і міжетнічних відносинах, а також тих, що визначають її стиль життя, сфери й рівень домагань, життєві устремління, плани й способи їх досягнення. Батьки, які самі в дитинстві пережили нестачу уваги або яким не вдалося успішно розв’язати в родині свої дитячі конфлікти або проблеми, як правило, не здатні встановити зі своєю дитиною тісний емоційний зв’язок. Партнерський стиль (демократичний, авторитетний, кооперації) сприяє успішному формуванню якостей позитивного лідера. Такі батьки поєднують в собі високий рівень контролю та теплі стосунки з дитиною, а також приймають її такою, яка вона є, до того ж, вони приймають зростаючу автономію дітей. Вони відкриті до спілкування з дитиною, прислухаються до її думок та побажань в розумних межах. Особистість, яка виховується в такій сім’ї прагне у будь-яких видах діяльності займати лідерські позиції, буде впевненою в собі.
Етапи виховання лідера у сім’ї
- допомогти дитині активізувати можливості та розкрити лідерський потенціал, визначити життєвий простір;
- допомогти визначити власні духовно-моральні пріоритети та цінності;
- навчити технологій самопізнання, самооцінки, самоорганізації, самовиховання і саморозвитку;
- навчити самостійно ухвалювати рішення і відповідати за результати своєї діяльності;
- розвивати в підліткові комунікативні навички, навчити його мислити незалежно та критично;
- навчити працювати в команді;
- допомогти позбутися невпевності, страхів, сумнівів, комплексів, звички концентрації на негативі, навчити не боятися майбутнього.
8. Вправа «Можу бути лідером, тому що….» (10 хв.)
Учасникам пропонується скласти список якостей свого характеру, які можуть допомогти їм бути лідерами. Обговорення.
9. Вправа «Механізми формування лідерства у колективі» (15хв).
Помічник тренера ознайомлює учасників з інформацією щодо формування лідерства у колективі, обмінюється власним досвідом та пропонує буклети в яких йдеться:
1.У кожному колективі існує свій негласний устав і певні правила поведінки. Уливаючись у новий колектив, намагайтеся скоріше засвоїти ці правила й дотримувати їх.
2.Для того щоб довідатися про правила, тактовно й ненав’язливо запитуйте про те, що вас цікавить. Постарайтеся скоріше запам’ятати імена й прізвища учнів класу. Спочатку не вступайте в суперечку з лідерами – для цього у вас буде час, коли ви самі станете успішними в новому колективі.
3.Майте до кожного свій підхід. Не варто жартувати над уразливими людьми, не розповідайте анекдотів без почуття гумору, не ділитеся сумнівами із пліткарями й базіками.
4.Не бійтеся звертатися за порадою, якщо у вас виникають труднощі. Не розповідайте про себе занадто багато, але й не будьте надто,замкнені. Беріть участь у спільних заходах.
5. Самі надавайте допомогу однокласникам, але не потурайте чужим примхам, відмовляючи твердо, але не різко
6. Якщо в колективі назріла конфліктна ситуація, дотримуйтеся нейтралітету, поки повністю не розберетеся в деталях конфлікту. У колективі можуть існувати заборонні теми.
7.Будьте позитивні й оптимістичні, демонструйте достоїнство, посидючість і зацікавленість.
8. Щоб стати успішним у колективі –намагайтеся запалити колектив своєю ідеєю.
9. Для того щоб бути успішним у колективі, необхідно пам’ятати про любов і повагу до навколишніх і не захоплюватися атрибутами влади. Ви не можете бути досконалі у всьому, тому якщо в якійсь області ви некомпетентні, надайте право лідерства іншим.
10. Проявляйте ініціативу, не таїть в собі ідею. Не очікуйте кризи, щоб потім виявити свої лідерські якості. Не впадайте у відчай, якщо у вас відразу не виходить бути успішним, наступить час і життя підкине вам таку можливість.
11.Якщо ви стали успішні в колективі, заслужили лідерство, не задавайтеся питаннями: чи по праву ви займаєте це місце, чи не втратите ви свій успіх? Непевність у собі лише може підштовхнути до падіння.
12.Коли ви відчули успіх, не перетворюйтеся в гордовиту, нетерпиму, владну людину. При дотриманні всіх вище зазначених правил, того, як поводитися в колективі, щоб бути успішним, рухайтесь далі до успіху.
10. Завершення заняття. Рефлексія. (10 хв.).
«Що ви дізналися нового на сьогоднішньому занятті?», «Яка інформація для вас була корисною?», «Чи будете ви прагнути д
Заняття «Моє майбутнє – у моїх руках»
1. Очікування. Приємні побажання один одному.
2. Вправа «Я у клубі, тому, що…» (10хв.). Учасники висловлюють по черзі свої думки з приводу свого віношення до клубу
Важливо, щоб учасники відмітили свої почуття, називаючи фразу «Я у клубі».
3. Вправа «Успіх - це….» (8 хв.). Методом мозкового штурму організовується співпраця з членами клубу, яким пропонується назвати, що на їхню думку є успіхом.
4. Руханка «Вічний двигун» (5 хв.). Групі пропонується рухатись уперед, але кожен для себе повинен обрати, куди для нього означає рухатись уперед. Кожен рухається спочатку окремо, а потім надається завдання – рухатися разом.
5. Вправа «Що? Де? Коли?» (10 хв.)Учасники отримують завдання: подумати над тим, ситуацію вони уявляють успішною, тобто, що надає їм ця ситуація, де ця ситуація виникає і коли вони відчувають, що ця ситуація є дійсно успішною. Вправа надає можливість проаналізувати своє відношення до успіху, зрозуміти, що це не абстрактне поняття, а щось конкретне у житті кожної людини.
6. Вправа «Я зможу, бо я хочу» (10 хв.). Психолог: «Пропоную вам усвідомити ситуацію успіху. Випишіть, будь-ласка на аркушах, що необхідно для досягнення успіху у вашій справі. Поміркуйте, що залежить особисто від Вас у досягненні цієї ситуації. Що Ви хочете зробити? А що можете зробити для цього?»
7. Вправа «Моє майбутнє залежить і від мене» (15 хв.. Учасникам пропонується уявити своє майбутнє, описати його у деталях та зобразити на аркушах. У центрі аркушу вже написана фраза «Моє майбутнє». Пропонується прописати за допомогою прикметників, яке це майбутнє. Обговорення.
8. Завершення заняття (10 хв.).
Сценарій заняття з профорієнтації «Моя майбутня професія»
1. Вступне слово вчителя економіки Сорокіної Т.В..(7 хв.)
Вибір професії –одне з найбільш відповідальних рішень, які приймає людина у житті. Звичайно можна перервати навчання, якщо на третьому курсі інституту ти зрозумієш, що це справа не твоя, а можна через декілька років залишити роботу, яка не подобається. Однак час буде втрачено, та й розчарування неминуче … Вибір професії, як і будь-який вибір –це прийняття рішення при великій кількості альтернативних варіантів та необхідності враховувати різноманітні фактори. Є такий вираз: «Щастя-це коли ранком хочеться йти на роботу, а після роботи –додому».
Відколи живе людство - існує і проблема вибору занять, трудової діяльності, професійної кар’єри .Слово « професія» виникло на Землі як найвище, найдосконаліше творіння природи, підтверджують найдавніші пам'ятки, знайдені археологами, лінгвістами та істориками. Свідоцтво про роль усвідомленого вибору професійної сфери діяльності ми знаходимо навіть у Новому заповіті (послання св. апостола Павла до римлян 12.6, 7, 8): «Імама єно різні дари, згідно з благодаттю, даною нам. Коли пророцтво - то виконуй йод в міру віри, а коли служіння - будь на служінні, коли вчитель - на навчанні, коли утішитель - на потішанні, хто подає - у простоті, хто головує - то з пильністю, хто милосердствує - то з привітністю!» З різних історичних пам'яток відомо, що процес формування суспільних відносин супроводжувався розвитком ремесел, занять, появою різних професій. Відповідно виникали і проблеми з вибором їх, перші прояви невідповідності професії, справі, уподобанням. Давно, дуже давно люди збагнули: справжню насолоду приносить лише та праця, яка обирається за власним бажанням, відповідно до інтересів, покликання, здібностей особистості. Ще відомий давньогрецький філософ Платон (427-347 рр. до н. е.) говорив: «Пізнай себе і роби свою справу». Саме про це ми сьогодні і поведемо мову.
2.Гра «Вгадай професію» (10 хв.)
Учасники об’єднуються у дві підгрупи. Перша - загадує професію і потім за допомогою іменників та прикметників характеризує її. Друга команда відгадує. Потім учні обмінюються ролями. Перемагає той, хто вгадає задуману професію.
2. Інформаційне повідомлення «Трохи про професії» (10хв.) Психолог: «У світі існує понад 40 тисяч професій. У такому різноманітті складно орієнтуватись. Тому вчені умовно об'єднали усі професії у п'ять груп-типів. Головною у класифікації був обраний предмет праці. Тобто та робота на яку фахівець витрачає фізичні та інтелектуальні зусилля. Найбільш часто професії ділять за предметом праці, що використовується в діяльності.
Відповідно до даної класифікації виділяють категорії професій: «людина — людина», «людина —природа», «людина —техніка», «людина — знакова система», «людина — художній образ». Проаналізуємо особливості кожної категорії професій.
Праця людей професії «людина — людина» спрямована на процеси навчання, виховання, управління, медичне та торгове обслуговування тощо інших людей. Приклади таких професій: екскурсовод, лікар, продавець, офіціант тощо.
Зрозуміло, що важливим у роботі професій цього типу є такі якості: потреба у спілкуванні, уміння розбиратися в людських взаєминах, гарна пам'ять, терпіння, сталий настрій у процесі роботи з людьми.
Якщо об'єктом праці виступають різні знаки: цифри, рисунки, схеми, фізичні та хімічні символи, ноти і т.д., то такі професії відносять до категорії «людина — знакова система». До даної категорії відносять, наприклад, професії програміста, топографа, бібліографа, економіста, перекладача художньої та наукової літератури тощо.
Людина, яка працює зі знаками, повинна володіти гарним абстрактним мисленням, відтворювальною уявою, мати гарну зосередженість, стійку увагу, посидючість. Професії, пов'язані з образотворчою, музичною, художньою діяльністю, належать до типу «людина — художній образ». Це професії модельєра, художника, фотографа, наладчика музичних інструментів. З-поміж найважливіших вимог виділяють: наявність здібностей до мистецтва, творча уява, образне мислення, працелюбність, цілеспрямованість.
Професії людини, пов'язані з живою природою (рослинні та тваринні організми, мікроорганізми), належать до категорії «людина — природа». Сюди відносять професії: ветеринарного лікаря, рибознавця, мікробіолога, гідромеліоратора тощо. Даний вид професії передбачає наявність ініціативи та самостійності у вирішенні конкретних задач, творчу уяву.
І, нарешті, остання категорія «людина - техніка» передбачає наявність як предмета праці різноманітної техніки. Сюди належать всі професії, пов'язані з обслуговуванням техніки, її ремонтом, установкою і налагодженням, виробництвом та збиранням обладнання (водій, механік, слюсар-ремонт-ник, сталевар тощо). Людина, що працює з технікою має відзначатися високою виконавською дисципліною та акуратністю, мати творчий потенціал, практичне мислення, технічну уяву.
4.Вправа «Що я вмію?»(10хв.)
На наступному етапі учасникам пропонується об’єднатися у підгрупи за названими категоріями та скласти список необхідних вмінь людини, що працюватиме у зазначеному напрямі. Потім пропонується відмітити, які ж вміння вже є розвиненими в учасників. Визначається, чи змогли б оволодіти вони цією професією. Зпаитання: «Що вдалося зрозуміти?», «Що було складно виконувати?»
5. Вправа «Моє портфоліо» (15 хв.)
Учасникам пропонується скласти своє потрфоліо, в якому необхідно зазначити про свої вміння й успіхи, починаючи з 1-го класу. Обговорення.
6.Завершення заняття обговорення, обмін емоціями.
Сценарій заходу з розвитку професійної кар’єри та розвитку підприємницької компетентності
«Жити й процвітати»
Захід проходить у формі виступу на сцені.
Віра - маленька худенька дівчина. Вона вже фармацевт.
Ліки для хлопців, — говорить вона, — це дуже відповідально. Найменша помилка, і навіть страшно подумати, що може трапитися... Вони ж можуть отруїтися.. Я ледве сама не отруїлася, так напробувалась...
Вона сипле назвами ліків, рецептами.
Хлопці сміються:
- З тобою неможливо говорити російською мовою, усе латинь і все про ліки.
Так це ж моя робота, - посміхається вона.
Серед випускників - ще один майбутній медик - Алла П. Вона буде стоматологом.
-Алла, чому ти пішла в стоматологічний?
Алла: -Марина вирішила, ну і я з нею.
- І як, подобається?
-Так нічого, тільки багато, знаєте, різних непотрібних предметів. Ну, хоча б англійський. Навіщо зубному лікареві потрібний англійська мова? А взагалі, я хочу перейти в стоматологічний технікум. Буду техніком.
- З університету в технікум? Але навіщо?
- Набридло вчитися, і потім, ми проходили практику в поліклініці, так я довідалася, що технік може заробити більше лікаря.
Учасниця: Да…...Берись за то, к чему ты сроден,Коль хочешь, чтоб в делахуспешный был конец. (І.О.Крилов). Так, можна й помилитися на все життя…
Учасник: Кожен хоче щоб в його житті була гарна сім'я, успішна кар’єра, багато друзів та багато іншого. Людина щаслива тільки тоді, коли повністю розкриває свої можливості, коли реалізує все те, що в ній закладено. Як саме впевнитись що ти не помилився, вибрав правильний шлях в житті, зробити правильний вибір між захопленням та призначенням у своєму житті?
Учасниця: Герой М.Твена капітан Стромфілд розповідав нам, що в потойбічному світі вище Шекспіра і Гомера був уславлений кравець із Теннессі. Виявляється, на Землі не оцінили його могутній поетичний талант, і тільки в раю він одержав по заслузі.Всі питання: як обрати професію, чи підходе вона вам, чи будете ви задоволені економічно, морально, естетично своїм вибором, чи не будете картати себе за неправильний вибір, чи можливо покластися на долю і не втручатися, – ми разом будемо намагатися відповідати на них і саме знаходити ту єдину нішу в житті якій не шкода буде присвятити всього себе.
Так само, як у будівництві якість фундаменту визначає архітектоніку усього будинку, так і темперамент значною мірою зумовлює динамічні і похідні психічної діяльності особистості, такі як темп, швидкість, ритм, інтенсивність, енергійність, емоційність.
Танок з квітками.
Учасник:
- Та й ну як красиво. Оце й замислився я над тим, яка ж краса у кожній професії, коли робиш справу, яка приносить задоволення, й так приємно на душі. Чого тільки не вміють робити ці дівчата. Так, краса – це постійна праця.
Учасниця:
- Так, кожен з нас повинен працювати й про кар’єрне зростання не забувати! XXІ століття поставило зміст слова "кар'єру" на якісно новий рівень. Побудова кар'єри в сучасному світі стає обов'язковою умовою самореалізації в професійній діяльності. Уже важко собі представити успішну й стабільну компанію, яка б не анонсувала можливості кар'єрного росту. Ще складніше уявити собі фахівця, який би не мріяв про позицію керівника відділу, департаменту, компанії, холдингу... У надрах подібних прагнень і народилося нині настільки часто вживаєме слово "кар'єрист". Для багатьох воно має негативний відтінок, що припускає людину безпринципного, байдужого до інтересів колег і компанії, для професіоналів же кадрового ринку воно є скоріше позитивною характеристикою.
Учасник:
- Ну той так! У сучасному світі важливо бути не просто гарним фахівцем, важливо бути кращим. Безумовно, аспектів побудови кар'єри чимало, і всі вони відіграють першорядну роль у кар'єрному росту молодих фахівців. Однак результат коштує того: успіх у професії - це насамперед успіх вас як особистості, це ваша професійна й особиста самореалізація.
Учасниця:
- Сходження по щаблях кар'єрних сходів ніколи не було справою простим, особливо в сучасних умовах постійного росту компаній. Ринок праці в Україні поступово наближається до світових стандартів, освоюючи нові закони в області працевлаштування й керування персоналом.
Учасник:
- Щось я втомився! Хто вміє працювати, тому й слід добре відпочивати!
Танок «Не гальмуй!» Учасники танцю наприкінці показують рухи й прохають зал повторювати за ними.
Учасниця:
- Я вважаю, що планування кар'єри дозволяє забезпечити:
- Виконання бажань працівника з точки зору розвитку його потенціалу та професійного зростання.
Учасники по черзі:
- Постійний притік кваліфікованих спеціалістів, які стають резервом.
- Найбільш ефективне використання можливостей працівника в даний час і в майбутньому.
Учасник:
Впевненість працівника у власних силах.
Створення резерву на підвищення по посаді в межах фірми.
Уважне ставлення керівництва фірми до своїх працівників.
Усі разом: «Ми за те, щоб розвиватись, ми за те, щоб рухатись вперед…. Нехай наша країна процвітає й труднощі долає!»
Заключний танок під пісню про Україну.
Немає коментарів:
Дописати коментар